Information Bredband Juli 2018

---

Bytet till Bahnhof

Det har visat sig att information som tillhandahållits av Bredbandsbolaget om vilka lägenheter som ska och inte ska flyttas över har haft ett flertal fel, dels har lägenheter som ska flyttas över varit med i listan över lägenheter som inte ska flyttas över och dels har lägenheter som inte ska flyttas över inte varit med i listan. Detta har resulterat i att flera lägenheter blivit utan internet.

 

Om du fortfarande inte har fått igång internet  

Om det är någon som fortfarande inte har fått igång internet och har provat att följa guiden HÄR men inte får upp välkomstsidan skicka ett mail till styrelsen@brfbergshamra.se eller be en granne skicka ett mail åt er om ni inte har alternativ access till internet, t.ex via mobilen. (kom ihåg att säga vilket lägenhetsnummer det gäller)

Om ni ser Välkomstsidan men det står att ert personnummer redan är registrerat och ni inte har fått ett användarnamn och lösenord tidigare av Bahnhof måste ni ringa Bahnhofs support på telefon 010-510 00 00

Vill passa på att varna att det är långa väntetider (1-2h) då många har sommarledigt, ett tips kan vara att sätta telefonen på högtalare och göra något annat under tiden men ha uppsikt över telefonen.

Allmänt om övergången

(samma lista som i förra informationsbladet)

• Ett förtydligande som behöver nämnas är att man inte behöver använda den router som delas ut för att få tillgång till internet, det går lika bra att använda er gamla router eller någon ny router.

• Er lägenhets router går att hämta ut på Expeditionen på Mårdstigen 1 från och med den 20e Augusti varje Måndag mellan kl 08:00 och 09:00.

• Övergången till Bahnhof blev försenat ca en vecka då det visade sig att en av föreningens fiberkablar var trasig och behövde bytas ut, utöver denna fiberkabel har det visat sig att föreningens internetkablar som installerades år 2000 är av en lägre kvalitet (cat 5e) och är generellt långa vilket leder till att den praktiska hastigheten som går att få ut ligger runt 400-500Mbit, dvs "bara" 5-6 gånger så snabbt som vi i genomsnitt fick ut i vårat förra nät. Bahnhof försöker se om de kan förbättra denna hastighet genom att ändra inställningar i sin utrustning.

• Bahnhof har idag haft väldigt långa väntetider på sin support och det rekommenderas att kolla på https://www.bahnhof.se/om/kontakt för att hitta bra tider att ringa så att man inte behöver vänta så länge i telefonköer.

Soliga hälsningar

Styrelsen

---