Information Bredband Juli 2018

---

Bytet till Bahnhof som internetleverantör har blivit genomfört

Bahnhof har nu slutfört installationen av den nya utrustningen i våra källare och flyttat över alla medlemmar i föreningen (med undantag för de som fortfarande har avtal med Bredbandsbolaget).

Första gången du kopplar upp dig kommer en sida komma upp som ser ut så här:

Om när du klickat på länken kommer du bli ombedd att registrera dina uppgifter. Tänk på att lägenhetsnumret i detta formulär inte är föreningens lägenhetsnummer utan skatteverkets lägenhetsnummer, t.ex 1201.

Sidan ser ut så här:

När du skrivit klart ovan uppgifter kommer du att få ett kundnummer och ett kundlösenord, skriv upp dessa på lämplig plats då dessa uppgifter kan komma att behövas i framtiden vid t.ex felsökning eller beställning av nya tjänster.

Sidan ser ut så här:

Efter att ha tryckt på "OK, aktivera min enhet" i botten av sidan ser du nedan meddelande, nu behöver du bara vänta en minut och sedan starta om routern.

Om oförutsedda problem skulle uppstå eller om ni har frågor går det att ringa 010-510 00 00 så hjälper Bahnhof support er.

För er som fortfarande är kvar i Bredbandsbolagets nät:

För er som fortfarande är kvar i Bredbandsbolagets nät (dvs har personliga avtal med Bredbandsbolaget/Telenor), skicka ett meddelande till styrelsen@brfbergshamra.se när ni vill bli omkopplade till Bahnhofs nät så ska vi försöka koppla om er så snart vi kan.

Allmänt om övergången

• Ett förtydligande som behöver nämnas är att man inte behöver använda den router som delas ut för att få tillgång till internet, det går lika bra att använda er gamla router eller någon ny router.

• Er lägenhets router går att hämta ut på Expeditionen på Mårdstigen 1 från och med den 20e Augusti varje Måndag mellan kl 08:00 och 09:00.

• Övergången till Bahnhof blev försenat ca en vecka då det visade sig att en av föreningens fiberkablar var trasig och behövde bytas ut, utöver denna fiberkabel har det visat sig att föreningens internetkablar som installerades år 2000 är av en lägre kvalitet (cat 5e) och är generellt långa vilket leder till att den praktiska hastigheten som går att få ut ligger runt 400-500Mbit, dvs "bara" 5-6 gånger så snabbt som vi i genomsnitt fick ut i vårat förra nät. Bahnhof försöker se om de kan förbättra denna hastighet genom att ändra inställningar i sin utrustning.

• Bahnhof har idag haft väldigt långa väntetider på sin support och det rekommenderas att kolla på https://www.bahnhof.se/om/kontakt för att hitta bra tider att ringa så att man inte behöver vänta så länge i telefonköer.

Soliga hälsningar

Styrelsen

---